منتدى اللورد الشامل


www.ellord.logu2.com
 
الرئيسيةالبوابةبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
كريم 20




العمر : 34
البلد : egypt
العمل : مهندس
تاريخ التسجيل : 28/01/2008

مُساهمةموضوع: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   2nd مايو 2008, 3:09 pm

تنتقل يوم الاحد مومياء الملك توت عنخ امون من داخل التابوت الخاص بها في مقبرته بمنطقة وادي الملوك بالاقصر على بعد نحو 690 كيلومترا جنوبي القاهرة الى فاترينة عرض مجهزة علميا للحفاظ على المومياء التي يصل عمرها لنحو 3360 عاما.وقال زاهي حواس الامين العام للمجلس الاعلى للاثار يوم السبت في بيان ان فاترينة العرض مجهزة بأحدث الاجهزة العلمية للحفاظ على المومياء والتحكم في نسبة الرطوبة ودرجة الحرارة حيث يزور المقبرة يوميا نحو خمسة الاف زائر وهو ما يؤثر بالسلب على حالة المومياء التي هي أصلا في حالة سيئة بسبب ما فعله مكتشف المقبرة هاوارد كارتر.وأوضح أن كارتر استخدم الات حادة لفصل القناع الذهبي عن وجه المومياء واخراج أكثر من مئة تميمة كانت موجودة داخل القناع كما عرضها كارتر لساعات طويلة لاشعة الشمس الحارقة والنار لفصل القناع عن الوجه.ويعتبر أثريون مقبرة توت أعظم كشف أثري في التاريخ وكانت حديث العالم حين اكتشفت في نوفمبر تشرين الثاني عام 1922 وبها أكثر من خمسة الاف قطعة أثرية.ومول اللورد كارنرفون (1866-1923) عملية اكتشاف مقبرة توت عنخ امون التي قام بها كارتر (1874-1939).ويعد توت عنخ امون من اخر ملوك الاسرة الفرعونية الثامنة عشرة (نحو 1567-1320 قبل الميلاد) وتوفي نحو 1352 قبل الميلاد وهو دون الثامنة عشرة بعد أن جلس على عرش مصر تسع سنوات. ولايزال موته الغامض لغزا.وقال حواس ان عملية نقل المومياء تأتى في اطار الحفاظ على المومياوات الملكية اذ تبين عند فحص المومياء منذ ثلاث سنوات بالاشعة أنها في حالة سيئة جدا حيث كانت مقسمة الى 18 جزءا وأن تعرضها للحرارة والرطوبة نتيجة كثرة عدد زائري المقبرة ممكن أن يؤدي الى تفتيت المومياء تماما وتحويلها الى بودرة.وأضاف أن المومياء ستغطى بلفائف كتانية ما عدا الوجه الذي سيظل مكشوفا ليرى زائرو المقبرة ولاول مرة الوجه الحقيقي لتوت.



المصدر: ياساتر للأخبار الطريفة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شمعة المنتدي


avatar

العمر : 37
البلد : في قلب الورد
العمل : معلمه
تاريخ التسجيل : 16/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   3rd مايو 2008, 10:13 am

كرووووووووومه والله الموضوع في قمت الروووعه

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كريم 20




العمر : 34
البلد : egypt
العمل : مهندس
تاريخ التسجيل : 28/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   3rd مايو 2008, 11:59 am

تسلمي يا شمعه المنتدي
احنا بنحاول نقدم الجديد علشان الناس تعرف
وتقبلي تحياتي
كريم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شمعة المنتدي


avatar

العمر : 37
البلد : في قلب الورد
العمل : معلمه
تاريخ التسجيل : 16/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   4th مايو 2008, 5:41 pm

انا يعجبني اي شيء عن مصر والله مو مجاامل

استنا الائجازه بفارغ الصبر عشان نجي مصر

بس انا ياكروووومه حزنت على المميا هذه شكلها كده ما حطول اكثير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كريم 20




العمر : 34
البلد : egypt
العمل : مهندس
تاريخ التسجيل : 28/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   5th مايو 2008, 6:28 pm

اختي شمعه المنتدي
مومياء الملك توت عنخ امون من 5000سنه وعوامل التعريه
اكيد اثرت فيها ده غير العوامل الطبيعيه
لكن ومن فضل الله علينا انه يوجد بمصر ناس بترمم تلك تلاثار
والحمد لله المومياء بخير وبحاله جيده
ولعلمك زي ما انتي بتحبي مصر كل شعب مصر بيحبك
لانه شعب ودود ومضياف وبيحب كل العرب
وتقبلي تحياتي اخوكي كريم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شمعة المنتدي


avatar

العمر : 37
البلد : في قلب الورد
العمل : معلمه
تاريخ التسجيل : 16/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   9th مايو 2008, 5:17 pm

اختي شمعه المنتدي
مومياء الملك توت عنخ امون من 5000سنه وعوامل التعريه
اكيد اثرت فيها ده غير العوامل الطبيعيه

ايوه بس ياكرووومه اقصد

أن كارتر استخدم الات حادة لفصل القناع الذهبي عن وجه المومياء فزادها سوء حالتها



لكن ومن فضل الله علينا انه يوجد بمصر ناس بترمم تلك تلاثار

فديه صح ماشاءالله


والحمد لله المومياء بخير وبحاله جيده

طمنتني لنها خساره اذا اتلفت


ولعلمك زي ما انتي بتحبي مصر كل شعب مصر بيحبك
لانه شعب ودود ومضياف وبيحب كل العرب

اما في هذه ابصم بايدي ورجلي على كده

على فكره حصلي قصه في مصر ههههههههههههههههههه

با لعربي تهت خخخخخخخخخخخخخخخخخ وسواق تكسي

وقف معايه من اليلل الساعه 11 الاين الصبح تاني يوم تخيل الساعه 9

هههههههههههههههههههه قصه طويييله وكل ما اقول لاحد عنها يتجنن ويقول ربي يحبك

رجعتي سالمه ومكرمه ههههههههههههه بصراحه لو شفتها في فليم كنت اقول خيال الكاتب


وتقبلي تحياتي اخوكي كريم

اكيد صدعتك صح هع هع هع عندي بندول

تسلم على الايضاح هذه بارك الله فيك كرووومه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كريم 20




العمر : 34
البلد : egypt
العمل : مهندس
تاريخ التسجيل : 28/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   9th مايو 2008, 6:22 pm

تشكري ياشمعه المنتدي علي كلامك الجميل
ولعلمك ورغم لني زعلان منك جدا
بس انا بحبك وليكي معزة خاصه عندي
وده من فضل ربنا علينا
والحمد لله الذي الف بين قلوبنا علي حبه
اخوكي كريم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شمعة المنتدي


avatar

العمر : 37
البلد : في قلب الورد
العمل : معلمه
تاريخ التسجيل : 16/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   9th مايو 2008, 6:52 pm

اف زعلان ليش هو حصل منى شيء يزعل

كررووومه ترى هذه ثاني مره بتقول انك زعلان وانا مو عارفه ليش

على العموم احتمال قلت شيء زعلك وماكان قصدي

كرروووومه لايكون الهجه في اختلاف بس انا افهم كلامكم تمام

على كل حال سورى اوي اوي انت اخويه الصغير برضوه لالالالالالا اقصد انت اخويه الكبير خخخخخخخخخخخخخخخخخ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كريم 20




العمر : 34
البلد : egypt
العمل : مهندس
تاريخ التسجيل : 28/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   9th مايو 2008, 7:20 pm

اختي مادونا
لان ده الاسم الي انا بحبه جدا من اول ما عرفتك
اولا الحمد لله مفيش شيئ يخليني ازعل منك الا اني بعتب عليكي
علي موضوع انتي اتكلمتي مع الاخ معتز عليه وتقصديني بيه
شوفي اختي اقسم بالله العظيم انا ما لغيت ليكي اسي شيئ ولا مسحت شيئ
وبعدين عايز اعرفك شيئ مهم جدا ايه السبب الي يخليني امسحلك موضوع
انا محمد جاني وقالي انك اشتكيتي لمعتز مني طيب ليه انا عملت ايه
وبعدين لو فيه شيئ زعلتي مني بسببه ليه اعرف من ميدو ومش منك انتي
حتي معتز مقليش اي حاجه يبقي انتم زعلانين من غير سبب ومحدش واجهني
لدرجه اني من زعلي كنت بعيد عن المنتدي ومش عايز ادخله تاني
بس قلت انتظر واشوف انتي هتتكلمي في الموضوع ولا لا
عرفتي كدا سبب زعلي
وتانيا انا لو مش عارف انك اخت غاليه جدا مكنتش زعلت منك
والمتل المصري بيقول العتاب هدية الاحباب واحنا والحمد لله متحابين فيه
وتقبلي تحياتي
اخوكي كريم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معتز اللورد


avatar

البلد : الـقـاهـرة
العمل : عمل ربنا
تاريخ التسجيل : 05/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   10th مايو 2008, 11:30 am

الحمد الله ان لا يوجد زعل بيننا الان انسي اللى فات

خلينا فى انهارده يارب تكونه بكل صحة وسلام


وموضوعك جميل فعلا وقيم تووووت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ التوقيع الشخصي ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ







عدل سابقا من قبل معتز اللورد في 10th مايو 2008, 1:15 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كريم 20




العمر : 34
البلد : egypt
العمل : مهندس
تاريخ التسجيل : 28/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون   10th مايو 2008, 1:13 pm

الف شكر ليك اخي معتز علي الرد
انا مبعرفش ازعل من حد لاني بطبعي مسامح
وكما قال المولي عز وجل في محكم اياته
ربنا لا تجعل في قلوبنا غل للذين امنوا
والحمد لله انا من النوع ده وتقبل تحياتي
اخوك كريم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
عرض مومياء الفرعون توت عنخ امون
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى اللورد الشامل :: الاقـسـام الـعـامـة :: منتدى الـعـام-
انتقل الى:  
سحابة الكلمات الدلالية
الشامل الايمان ترددات القديمه برنامج التحميل مبارك قناة السعودى اللورد افيشات الافلام زهرة وطمطم الشيخ اجمل بوجى الحكمة تردد الخاتم النايل الاسود مشاهده رمضان الاطفال مصرية